Wartości nie są czymś oczywistym. Nie rodzimy się z ich znajomością czy umiejętnością kierowania nimi. Dlatego czymś ważnym i oczywistym jest zapewnienie wszystkim dzieciom warunków do nauki wartości by miały szansę posługiwać się nimi. Musimy pamiętać, że wartości przede wszystkim wynosimy z domu rodzinnego, a przedszkole jest miejscem, które powinno wspierać rodziców przy ich wprowadzaniu. Mocny system wartości i umiejętności ich stosowania w życiu to najważniejszy kapitał, w jaki powinniśmy wyposażyć dziecko. Należy nauczyć dzieci:
§ jak być przyzwoitym człowiekiem,
§ jak budować dobre relacje z rówieśnikami,
§ jak dokonywać właściwych wyborów.
CELE PROGRAMU
Cele główne:
· Uzmysłowienie dzieciom jak ważne są wartości w życiu każdego człowieka
· Umiejętność wybierania prawdziwych wartości
· Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wartości moralnych
· Przestrzeganie wartości jako drogowskazów w życiu
· Poszukiwanie wartości, odkrywanie i doświadczanie ich wraz dzieckiem.
· Poznawanie emocji i radzenie sobie z nimi
· Wprowadzanie dzieci w świat wartości i emocji.
Cele szczegółowe:
§ Kształtowanie szacunku dla siebie samego i innej osoby.
§ Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
§ Nawiązywanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi.
§ Kształtowanie postaw tolerancji wobec „inności” drugiego człowieka.
§ Poznawanie swoich emocji, radzenie sobie z nimi.
§ Rozwiązywanie konfliktów – kary i nagrody.
§ Kształtowanie tożsamości narodowej, kulturowej i historycznej.
Treści programu będą realizowane raz w miesiącu. Realizacja treści odbywać się będzie poprzez rozmowy, zabawy i lekturę do głośnego czytania . Mogą być one modyfikowane w zależności od potrzeb nauczyciela i zainteresowań dzieci
PAŹDZIERNIK – Pracowitość
LISTOPAD -Uczciwość
GRUDZIEŃ –Odpowiedzialność
STYCZEŃ-Odwaga
LUTY Tolerancja ,akceptacja
MARZEC- Szacunek
KWIECIEŃ- Szczęście, optymizm
MAJ -Rodzina
CZERWIEC- Przyjażń
.