Przedszkole jest jednostką podległą Gminy Nieporęt (http://www.nieporet.pl)
Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy
Optymistyczne Przedszkole

Motto przedszkola:

"Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz,

jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może - pomóż.

Jeśli przy największym wysiłku dozna porażek,

należy tak pobłażać, jak pobłażliwie godzimy się z własnymi wadami (...)" Janusz Korczak


Sześć etapów skutecznego wydawania poleceń

Jak skutecznie wydać dziecku polecenie?

Obecnie coraz częściej spotykamy się z tym, że dzieci nie słuchają rodziców. Rodzic produkuje tak zwany szum poleceni owy, czyli wydaje dziecku kilka lub kilkanaście poleceń naraz. A w takiej sytuacji jest bardzo prawdopodobne, że nie wyegzekwuje ich wykonania, ponieważ sam nie będzie ich pamiętał.

Oto przykładowy sposób działania „poleceń kuchennych”:

Po przyjściu z pracy mama prosi Monikę, by usiadła przy stoliku i przygotowała kartę pracy, którą przyniosła z przedszkola. Sama w tym momencie zajmuje się przygotowaniem obiadu. PO kilkunastu minutach pyta, czy córka jest już gotowa, ale okazuje się, że Monika bawi się w swoim pokoju. Po upomnieniu dziewczynka nadal nie reaguje. Mama prosi ją, żeby usiadła przy stole, a córka odpowiada, że przecież może przyjść za chwilę bo teraz jest ważna zabawa a za chwilę będzie jej ulubiona bajka. Mama dyskutuje z córką, tłumaczy jej… Dyskusja trwa kilka minut.

Propozycja rozwiązania: Starajmy się wydawać tylko jedno polecenie naraz i tylko wtedy, gdy chcemy i możemy wyegzekwować jego wykonanie.

Rodzicu, spróbuj inaczej:

1. Podejdź do dziecka.
2. Zdobądź jego uwagę (dotknij jego ramienia, nawiąż kontakt wzrokowy, zawołaj po imieniu).
3. Sformułuj jednoznaczne, dwu-, trzywyrazowe polecenie.
4. Poproś dziecko, by powtórzyło polecenie.
5. Powtórz polecenie raz, a następnie poproś, by dziecko je powtórzyło.
6. Dopilnuj wykonania polecenia (nie odchodź od dziecka, dopóki nie dokończy zadania!).


Rodzicu, pamiętaj jeszcze aby przy zastosowaniu punktu 3 (dotyczącego poleceń) wydać dziecku polecenie stanowczo, ale spokojnym i przyjemnym głosem. Pamiętając, by nie zaczynać wydawania polecenia od partykuły „Nie”. Ponieważ „Nie” zachęca do działania, a nawet kusi, żeby spróbować, co się stanie, jak nie posłucha się mamy lub taty.

Przykłady:

Nie mlaskaj przy jedzeniu ------->Jedz z zamkniętymi ustami
Nie krzycz---------> mów spokojnie
Przestań skakać na łóżku ---------> stań na podłodze
Przestań męczyć psa ----------> podaj mi pilota



Opracowała:
Magdalena Kowalewska
Na podstawie książki A. Kołakowskiego i A. Pisuli
„Sposób na trudne dziecko”


Statystyka strony

Strona oglądana: 540 razy.

Rejestr zmian

Wytworzył:Magdalena Kowalewska, data: 15.04.2016 r., godz. 21.25
Wprowadził:Ewa Koc, data: 03.07.2016 r., godz. 20.22
Ostatnia aktualizacja:Ewa Koc, data: 03.07.2016 r., godz. 20.24
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
03.07.2016 r., godz. 20.24Ewa KocEdycja strony
03.07.2016 r., godz. 20.24Ewa KocEdycja strony
03.07.2016 r., godz. 20.23Ewa KocEdycja strony
03.07.2016 r., godz. 20.22Ewa KocDodanie strony

Copyright

© 2010 Gminne Przedszkole w Nieporęcie
Zawartość merytoryczna: Ewa Koc, e-mail: sekretariat@gpn.nieporet.pl
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl
Serwis uruchomiono 1 marca 2010 r.