Przedszkole jest jednostką podległą Gminy Nieporęt (http://www.nieporet.pl)
Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy
Optymistyczne Przedszkole

Motto przedszkola:

"Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz,

jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może - pomóż.

Jeśli przy największym wysiłku dozna porażek,

należy tak pobłażać, jak pobłażliwie godzimy się z własnymi wadami (...)" Janusz Korczak


Aby twoje dziecko lubiło czytanie i pisanie- baw się z nim!

Przedszkole to idealny czas na przygotowanie dziecka do nauki czytania
i pisania. Kształtowanie gotowości podjęcia nauki czytania i pisania w przedszkolu należy traktować jako jeden z elementów stymulujących ogólny rozwój dziecka, a nie sam cel w sobie. Działania związane z przygotowaniem do nauki czytania i pisania muszą być dla przedszkolaków zabawą, która sprawia im radość i satysfakcję, a także podtrzymuje ich zainteresowanie odkrywaniem świata.
Wykonujemy wiele działań mających na celu wspomaganie rozwijania określonych umiejętności dzieci. W procesie zdobywania umiejętności pisania
i czytania bierze udział całe ciało, nie tylko oko i ręka. Małe dzieci, będąc w przedszkolu, wodzą wzrokiem w każdą stronę, trudno jest im wykonywać
ruchy poziome oczami i to w ograniczonym zakresie – np. 15 cm, bo tak długa jest linia z tekstem w książce. Pamiętajmy, że nasze oczy poruszają się dzięki mięśniom. Uczenie się czytania moglibyśmy porównać do chodzenia bokiem. Gdybyśmy się umówili, że od dziś chodzimy bokiem, odczulibyśmy ból
w mięśniach, które do tej pory nie były w ten sposób uaktywniane. Z oczami jest bardzo podobnie. Byłoby łatwiej uczyć dzieci czytać, gdyby sygnalizowały: Przepraszam, zmęczyły mi się mięśnie oka, niestety muszę sobie zrobić przerwę. Dzieci sygnalizują to jednak w zupełnie inny sposób: Nie chcę czytać! Nie
będę tego robić! I poszukują innego zajęcia. Kiedy rodzice w takiej chwili naciskają na wykonywanie zamierzonych zadań, dziecko utwierdza się
w przekonaniu, że tego nie lubi. Wówczas usłyszymy komunikat: Nie lubię czytać! Wtedy łapiemy się za głowę z przerażeniem, co będzie dalej, jeśli
mały człowiek oznajmia, że czytanie go nie interesuje?
Czynnością mającą bardzo duży wpływ z kolei na umiejętność pisania są ruchy ręki i wodzenia oka za ręką. Te dwie części naszego ciała muszą ze sobą współgrać – tworzyć zgrany duet jak w tańcu. By zapobiec sytuacjom wyrażania
niechęci i dać dzieciom szansę na naukę z przyjemnością tzw. „Zabawy Fundamentalne” dają możliwość nieinwazyjnego przygotowywania dzieci do podjęcia nauki pisania i czytania.

Oto kilka przykładów:

1. Przesypywanie ryżu, przelewanie wody

Co należy zrobić? Zachęcaj dziecko do przesypywania ryżu z jednego małego dzbanka do drugiego, a następnie do przesypywania piasku w ten sam sposób. Gdy tylko dziecko potrafi to zrobić bez większego rozsypywania ryżu i piasku, pozwól mu przelewać wodę.
Jak to pomaga dziecku w uczeniu? Takie ćwiczenia to ważne kroki prowadzące do nauki pisania. Trzymanie uszka dzbanka pomaga rozwinąć umiejętności trzymania ołówka, zaś wsypywanie bez rozsypywania i przelewanie bez rozlewania jest ważną czynnością rozwijającą drobne ruchy mięśni niezbędne przy pisaniu. Poza tym oko wodzi za ryżem i piaskiem czy wodą, przez co przyzwyczaja się do wykonywania jednolitych ruchów wzrokiem .
Wskazówka: zaczynając zabawę z ryżem, wstaw oba dzbanki do dużego płaskiego naczynia. Możesz użyć tego samego naczynia później, kiedy dziecko będzie przelewać wodę.
I jeszcze jedno: wlewanie wody do piasku i mieszanie ich razem jest idealnym sposobem na zachęcanie do fizycznych eksperymentów – i tu rozlewanie nie ma znaczenia.

2. Nawlekanie makaronu

Co należy zrobić? Makaron nadaje się nie tylko do jedzenia. Między drugim,
a trzecim rokiem życia można używać makaronu w celu rozwinięcia umiejętności nawlekania drobnych przedmiotów na nitkę. Rozłóż trochę surowego makaronu na stole i daj dziecku sznurowadło zawiązane na końcu. Najpierw pokaż, jak nawlec pierwszy kawałek makaronu, a potem zachęć dziecko do samodzielnego nawlekania makaronu, który to stanie się łańcuszkiem dla wyjątkowej osoby. Potem dziecko może pomalować makaron tak, by powstał naszyjnik.
Jak to pomaga dziecku w uczeniu? Nawlekanie drobnych elementów na nitkę lub sznurek rozwija motoryczne umiejętności palców, które będą później potrzebne przy pisaniu.
Wskazówka: pamiętaj, by makaron był jak największy. Potem stopniowo można zmniejszać jego wielkość.
I jeszcze jedno: w tym samym czasie, gdy dziecko potrafi nawlekać na sznurek drobne kawałki makaronu, powinno też umieć posegregować kłębki wełny według koloru.

3. Czytamy wiersze

Co należy zrobić? Przygotuj radosny, ciekawy, bliski zainteresowaniom dziecka wiersz, np. bajki Jana Brzechwy czy Juliana Tuwima, oraz kredki i kartkę. Poproś dziecko, by w trakcie Twojego czytania (zwrotek wiersza) rysowało do nich ilustracje. Tak powstanie mała książeczka. Każdy z Was
będzie miał swoją książkę i od tej pory czytajcie razem.
Jak to pomaga dziecku w uczeniu? W taki sposób dziecko automatycznie zapamiętuje treść wiersza. Potrafi dopasować ilustrację do konkretnej zwrotki. Rysując, ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do nauki
czytania i pisania.
Wskazówka: dziecko powinno rysować ilustracje
zgodne z kolejnością zwrotek.

Proponując Państwu powyższe zabawy zwracamy uwagę, aby pamiętać, że powinny się one odbywać z Waszym czynnym udziałem. Wówczas efekt osiągniecie o wiele szybciej. Miłej zabawy!

Opracowała :
Sylwia Ognich

Statystyka strony

Strona oglądana: 2159 razy.

Rejestr zmian

Wytworzył:Elżbieta Zielińska, data: 23.01.2012 r., godz. 17.00
Wprowadził:Ewa Koc, data: 23.01.2012 r., godz. 17.01
Ostatnia aktualizacja:Ewa Koc, data: 23.01.2012 r., godz. 17.05
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
23.01.2012 r., godz. 17.05Ewa KocEdycja strony
23.01.2012 r., godz. 17.04Ewa KocEdycja strony
23.01.2012 r., godz. 17.01Ewa KocDodanie strony

Copyright

© 2010 Gminne Przedszkole w Nieporęcie
Zawartość merytoryczna: Ewa Koc, e-mail: sekretariat@gpn.nieporet.pl
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl
Serwis uruchomiono 1 marca 2010 r.