Przedszkole jest jednostką podległą Gminy Nieporęt (http://www.nieporet.pl)
Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy
Optymistyczne Przedszkole

Motto przedszkola:

"Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz,

jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może - pomóż.

Jeśli przy największym wysiłku dozna porażek,

należy tak pobłażać, jak pobłażliwie godzimy się z własnymi wadami (...)" Janusz Korczak


Zmiana dziecięcych postaw

ZMIANA DZIECIĘCYCH POSTAW


Postawą nazywamy wszystko to, co robi, mówi, wyraża lub manifestuje istota ludzka na którymkolwiek etapie swojego życia. Nieustannie mówimy, robimy jakieś rzeczy, myślimy i odczuwamy emocje.

Zbiór postępowań kształtuje nasze zachowanie.
Postawy przybieramy w określonym miejscu, sytuacji, momencie i czasami obcując z pewnymi osobami,; zależą one od wpływów środowiska.
Zatem nasze postępowanie nabiera kształtów w konkretnych warunkach. Zanim do niego dojdzie, zachodzi pewien „zwiastun sytuacji” to, co ma się wydarzyć i przygotowuje nas do zachowania się w konkretny sposób.

Po tym jak postąpimy w ten, a nie w inny sposób powstają pewne konsekwencje, które mają wpływ na pojawienie się w przyszłości wspomnianego postępowania (każda postawa pociąga za sobą różne konsekwencje w zależności od okoliczności i reakcji osób, które są obecne).
Jeśli chcemy zmienić dane postępowanie u dziecka, zwróćmy uwagę na „zwiastuna sytuacji”, aby i je również zmodyfikować.
Konsekwencje wynikające z danego postępowania mogą być przyjemne lub nieprzyjemne. Kiedy są do zaakceptowania, najprawdopodobniej dane zachowania powtórzą się w przyszłości i tworzyć będą podstawę tego, co określamy WZMOCNIENIEM.

Wzmocnienia POZYTYWNE polegają na uzyskaniu
Foto
...
czegoś pozytywnego, co się podoba. Wzmocnienia NEGATYWNE opierają się na zaniknięciu lub niepojawieniu się jakiegoś bodźca lub na jakiejś nieprzyjemnej bieżącej sytuacji, która przeszkadza.

My – rodzice , jesteśmy nieustannie uczeni – i też sami uczymy innych – sposobów zachowania się i wzmocnienia. Aby jednak te wzmocnienia okazały się skuteczne, muszą być uzyskane NATYCHMIAST PO lub jak najbardziej tuż po zachowaniu się w dany sposób (wówczas będą efektywniejsze).
Zanim podejmiesz się zmiany zachowania, musisz być pewna i przekonana, że dziecko ma spełnić to, o co je poprosisz i że jeśli do tego nie dojdzie, to ty jako Rodzic określisz konsekwencje, nie wahając się przy tym ani nie złoszcząc.
Po przejściu tej pierwszej fazy, kiedy zaczniesz wcielać w życie swój plan, zakomunikuj go dziecku pewnie, demonstrując nieugiętą postawę tak swoim przekazem werbalnym, jak i mową ciała ( w tym momencie niezbędny jest kontakt wzrokowy).


MODEL ZACHOWANIA


Przez całe życie ludzie uczą się poprzez imitacje. Od momentu narodzin dziecko zaczyna obserwować wszystko to, co je otacza: przedmioty, osoby znajdujące się w jego najbliższym otoczeniu…zatem zaczyna imitować niektóre postawy i uczy się swoich pierwszych zachowań…to będzie jego metoda nauki przez całe życie.

W miarę jak przybywa nam lat, wybieramy sobie postawy do naśladowania i skupiamy się na tych zachowaniach, które powodują pozytywne konsekwencje w modelu, na którym się wzorujemy, i uczymy się nie podejmować bądź zaprzestawać tych działań, w wyniku których model osiąga negatywne lub niesprzyjające konsekwencje.

Modele, jakie sobie obieramy, to zazwyczaj osoby bliskie, podziwiane lub cenione przez nas bądź przez innych.
Technika modelu służy do nauki postaw, jakich dziecko jeszcze nie umie w sobie wykształcić oraz do wzmocnienia postaw, które już zna, ale których nie zwykło realizować. Można wykorzystywać je w różnych sytuacjach; w domu (współpracując przy realizacji zadań, porządkując rzeczy), w przedszkolu (wykonując prace domowe), w społeczeństwie (umiejętności społeczne).

Aby móc zastosować w praktyce tę technikę, podejmij następujące kroki:

• Sprecyzowanie postawy, nad którą będziesz pracować.
• Odnotowanie tego zachowania.
• Bardzo częste powtarzanie zachowania w obecności dziecka, służąc mu za model.
• Utrwalanie zachowania zawsze, kiedy odnotujesz u dziecka jego poprawne wykonanie lub gdy przybliży się do niego.
• Mierzenie postępów dziecka.
• Od czasu do czasu wzmacnianie po tym, jak dziecko przyswoiło sobie zachowanie.
Nasz sposób imitacji zmienia się: na początku, kiedy jesteśmy mali, możemy naśladować jedynie bardzo proste zachowania i potrzebny jest nam do tego model, który zadziała w odpowiednim momencie; nieco później obecność modelu nie będzie już potrzebna.
W dalszej kolejności imitujemy zachowanie wzorowane na modelu, stosując je w różnych innych sytuacjach…
I wreszcie uczymy się opinii, postaw, emocji, myśli i odczuć.

Foto
...
Czy ustalanie granic służy nauce właściwych zachowań u dzieci?

Rzeczywiście , granice określone w sposób stanowczy i jasny posłużą dzieciom za punkt oparcia, wskażą im, czy to, co robią, jest poprawne, czy nie.

Czasami chcemy, aby wykonały określone zadanie lub by ich zachowanie było stosowne do sytuacji, ale, nie zdając sobie sprawy, to my sami utrudniamy bieg wydarzeń.
Podajmy przykład z życia codziennego; sprzątanie w pokoju. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, czego od niego oczekujemy w tym przypadku i w jaki sposób powinno zebrać swoje rzeczy.

To, co najczęściej robimy w takiej sytuacji, to narzekamy na jakość jego pracy i wykonujemy ją sami. Dla dziecka płynie stąd nauka, że zawsze inni mogą wyręczyć je w jakimś zadaniu.

Statystyka strony

Strona oglądana: 2237 razy.

Rejestr zmian

Wytworzył:Sylwia Greśkiewicz, data: 30.03.2011 r., godz. 08.34
Wprowadził:Ewa Koc, data: 01.04.2011 r., godz. 08.39
Ostatnia aktualizacja:Ewa Koc, data: 01.04.2011 r., godz. 09.08
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
01.04.2011 r., godz. 09.08Ewa KocEdycja strony
01.04.2011 r., godz. 09.07Ewa KocEdycja strony
01.04.2011 r., godz. 08.53Ewa KocEdycja strony
01.04.2011 r., godz. 08.50Ewa KocEdycja strony
01.04.2011 r., godz. 08.50Ewa KocEdycja strony
01.04.2011 r., godz. 08.44Ewa KocEdycja strony
01.04.2011 r., godz. 08.39Ewa KocDodanie strony

Copyright

© 2010 Gminne Przedszkole w Nieporęcie
Zawartość merytoryczna: Ewa Koc, e-mail: sekretariat@gpn.nieporet.pl
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl
Serwis uruchomiono 1 marca 2010 r.